Friday, 27 May 2011

In an old book C P Cavafy

David Hockney



In an old book

Forgotten between the leaves of an old book—
almost a hundred years old—
I found an unsigned watercolor.
It must have been the work of a powerful artist.
Its title: “Representation of Love.”

“...love of extreme sensualists” would have been more to the point.

Because it became clear as you looked at the work
(it was easy to see what the artist had in mind)
that the young man in the painting
was not designated for those
who love in ways that are more or less healthy,
inside the bounds of what is clearly permissible—
with his deep chestnut eyes,
the rare beauty of his face,
the beauty of anomalous charm,
with those ideal lips that bring
sensual delight to the body loved,
those ideal limbs shaped for beds
that common morality calls shameless.
C P Cavafy
Translated by Edmund Keeley/Philip Sherrard

(C.P. Cavafy, Collected Poems. Translated by Edmund Keeley and Philip Sherrard. Edited by George Savidis. Revised Edition. Princeton University Press, 1992)          

Σ’ ένα βιβλίο παληό — περίπου εκατό ετών —
ανάμεσα στα φύλλα του λησμονημένη,
ηύρα μιαν υδατογραφία άνευ υπογραφής.
Θάταν το έργον καλλιτέχνου λίαν δυνατού.
Έφερ’ ως τίτλον, «Παρουσίασις του Έρωτος».

Πλην μάλλον ήρμοζε, «—του έρωτος των άκρως αισθητών».

Γιατί ήταν φανερό σαν έβλεπες το έργον
(εύκολα νοιώθονταν η ιδέα του καλλιτέχνου)
που για όσους αγαπούνε κάπως υγιεινά,
μες στ’ οπωσδήποτε επιτετραμμένον μένοντες,
δεν ήταν προωρισμένος ο έφηβος
της ζωγραφιάς — με καστανά, βαθύχροα μάτια·
με του προσώπου του την εκλεκτή εμορφιά,
την εμορφιά των ανωμάλων έλξεων·
και τα ιδεώδη χείλη του που φέρνουνε
την ηδονή εις αγαπημένο σώμα·
με τα ιδεώδη μέλη του πλασμένα για κρεββάτια
που αναίσχυντα τ’ αποκαλεί η τρεχάμενη ηθική.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

No comments:

Post a Comment